Tre vise kvinner

Tre vise kvinner har blitt to vise kvinner og ein visegut.
Om større og helst mindre hendingar på Lom folkebibliotek.

onsdag 5. februar 2014

En praktikants funderinger

For meg begynte praksisperioden med et besøk til helsestasjonen i forbindelse med 18 måneders kontroll. På dette super-inspirerende besøket snakket super-engasjerte Merete om viktigheten av lesing for de minste, inkludert bruk av rim, regler og tall for videre utvikling. Merete fikk også nevnt hvor viktig det var at pappaer leser for guttebarna sine for å inspirere til videre lesing for gutta. Jeg fikk også være med på teaterforestilling for de minste på biblioteket. Gode opplevelser på biblioteket og av biblioteket som institusjon på et tidlig stadium er som alt annet i livet viktig for å inspirere til merbruk. Underholdningsfaktoren er derfor viktig også for biblioteket tenker jeg. 




Det var utrolig morsomt å være med på bokprater på skolene og se at besøket resulterte i lange ventelister på bøkene som ble presentert, i tillegg til senere besøk på biblioteket der de samme bøkene ble etterspurt - eventuelt «noe lignende». Jeg mener dette viser at variert litteraturformidling, det å fronte ulike sjangre og krav til ferdighetsnivå, både på biblioteket og der brukerne oppholder seg – gir resultater både for brukere og bibliotek. For de voksne har det vært en bokprat for bygdekvinnelaget etter ønske fra foreningen mens jeg har vært her. Det er flott å se at biblioteket her i Lom i stor grad følger opp ønsker og etterspørsel av arrangement i lokalbefolkningen. Jeg tror at dette må være veien å gå fremover. Denne fremtidsrettede filosofien med aktiv utadrettet litteraturformidling er vel også det som gjorde Lom til årets bibliotek 2012.    
 
Biblioteksjef Rita Mundal (til venstre) og bibliotekar
 Merete Byrøygard med Brageprisen  
 I løpet av de ukene jeg har vært her har jeg fått med meg litt av hvert, og føler at jeg har fått et godt innblikk i livet som bibliotekar på bygda, hvilke tilbud biblioteket gir til lokalbefolkningen og hva slags betydning biblioteket har i lokalsamfunnet. I lesestimuleringsplanen utarbeidet av biblioteket i Lom i samarbeid med Lom kommune står det at enkeltindividet skal følges fra vugge til grav.
Sett ut ifra min praksisperiode kan jeg skrive under på at planen blir fulgt etter boken. Ettersom praksisperioden nærmer seg slutten og jeg må forlate De Tre Vise, vil jeg benytte anledningen til å si tusen takk for meg. Jeg har lært mye og kost meg enda mer.

Hilsen bibliotekpraktikant Randi.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar