Tre vise kvinner

Tre vise kvinner har blitt to vise kvinner og ein visegut.
Om større og helst mindre hendingar på Lom folkebibliotek.

fredag 7. oktober 2011

Skäms inte för att du är människa, var stolt!

Gratulerer til Tomas Tranströmer og til poesien med Nobels litteraturpris 2011. Prisen får Tranströmer "fordi han i fortettede, gjennomskinnelige bilder gir oss ny tilgang til virkeligheten", heiter det i Svenska Akademien si grunngjeving.
Jag bärs i min skugga 
som en fiol i sin svarta låda 
Det enda jag vill säga 
glimmar utom räckhåll 
som silvret hos pantlånaren.
Foto: blogg.wolfdog.no

Två sanningar närmar sig varann. 
En kommer inifrån, en kommer utifrån
och där de möts har man en chans 
att få se sig själv.
 
Marc Chagall: I and the Village
Foto: R.E.M., MoMa 2010
Mitt i livet händer det att döden
kommer och tar mått på människan.
Det besöket glöms och livet fortsätter.
Men kostymen sys i det tysta.

Skäms inte för att du är människa, var stolt!
Bloggar: Rita


Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar